A terhesség alatt szedett probiotikum
megelőzheti
a gyermekek elhízását
A finnországi Turku egyetemének kutatói azt vizsgálták, hogy a terhesség korai szakában a probiotikumok adásával kiegészített étrendi tanácsadás hogyan befolyásolta a terhességi diabétesz gyakoriságát és a magzatok, illetve az újszülöttek növekedését. A vizsgálat fontos célkitűzése volt annak felmérése is, hogy az első trimeszterben adva biztonságosak-e a probiotikumok.
A vizsgálat azért jelentős, mert a terhesség alatt kialakuló, tartósan magas vércukorszint megnöveli annak kockázatát, hogy az anyánál később 2-es típusú (nem inzulinfüggő) diabétesz alakuljon ki. Az ilyen anyák újszülöttjei között gyakoribb a túl nagy súly és méret; ami viszont a gyermekkori elhízás és idősebb korban a cukorbetegség fokozott kockázatával jár.
Eredményeik szerint a korai terhességben elkezdett probiotikus étrendkiegészítés jelentősen csökkentette a terheségi cukorbetegség gyakoriságát és kevesebb gyermek született túl nagy súllyal. A probiotikum adásával kiegészített étrendi tanácsadás biztonságosnak és hatékonynak bizonyult. "Ez az első olyan közlemény, ami beszámol a korai, az első trimeszterben elkezdett probiotikum-szedés biztonságosságáról. Ennek a megközelítésnek az az érdeme, hogy lehetővé teszi a születési kimenetelre gyakorolt hatás felmérését, ha egyáltalán van ilyen hatás." A Raakel Luoto vezette kutatók 256, a terhesség első harmadában lévő nőt vontak be a vizsgálatba. Véletlenszerű elosztásban két csoportba sorolták be őket. A kontroll csoporttól eltérően a diétás csoport táplálkozási szakértő vezette intenzív diétás tanácsadásban részesült. A diétás csoportot szintén véletlenszerűen tovább osztották, egy részük probiotikus étrend-kiegészítőt kapott, a másik placebót. Az étrend-kiegészítő Lactobacillus rhamnosus GG-t (LGG, Valio) és Bifidobacterium lactis Bb12-t (Chr Hansen) tartalmazott.
A 24 hónapig tartó vizsgálat végén a kutatók azt találták, hogy a probiotikumot kapott csoportban a terhességi diabétesz gyakorisága 13% volt, míg az étrendi tanácsadás és placebo mellett 36%, a kontrollcsoportban pedig 34% volt; a csökkenés aránya a probiotikus csoportban tehát meghaladta a 60 %-ot. A terhességi diabétesz által érintett nők esetében a diétás tanácsadás csökkentette a túlságosan nagy gyermek születésének kockázatát. A probiotikus kiegészítés mellékhatásokat nem okozott és a terhesség kimenetelét, időtartamát sem befolyásolta. "A hosszú távú előnyös hatások a várandós és a szoptatós anyák kiegyensúlyozott táplálkozásának köszönhetők, valamint annak, hogy növeltük az anya és gyermeke bélflórájában a hasznos baktériumok mennyiségét" írták a kutatók.
"Ez az első olyan közlemény, ami beszámol a korai, az első trimeszterben elkezdett probiotikum-szedés biztonságosságáról. Ennek a megközelítésnek az az érdeme, hogy lehetővé teszi a probiotikumoknak a terhesség kimenetelére gyakorolt hatásának felmérését, ha egyáltalán létezik ilyen hatás." "A tanulmány eredményei azt mutatják, hogy a probiotikummal kiegészített étrendi tanácsadás biztonságos és költséghatékony eszköz lehet az "elhízás-járvány" elleni küzdelemben. Annak fényében, hogy a nagy születési súly a későbbi elhízás előrejelzője, eredményeinknek közegészségügyi jelentősége lehet, mert azt mutatják, hogy ez a kockázat csökkenthető."
Forrás: British Journal of Nutrition
Published online ahead of print, doi: 10.1017/S0007114509993898
"Impact of maternal probiotic-supplemented dietary counselling on pregnancy outcome and prenatal and postnatal growth: a double-blind, placebo-controlled study". Authors: R. Luoto, K. Laitinen, M. Nermes, E. Isolaur
A probiotikumokkal kiegészített étrendi tanácsadás jelentősége a terhesség kimenetelére, a pre- és postnatalis növekedésre: kettős vak, placebo kontrollos vizsgálat


